Ruim 60% groei verkoop warmtepompen in woningbouw in derde kwartaal 2023

okt 24, 2023

3. branchevereniging
  4.  → Ruim 60% groei verkoop warmtepompen in woningbouw in derde kwartaal 2023

Stabilisering van de groei in de woningbouw is in zicht, zo meldt Vereniging Warmtepompen. De prognose van in totaal 170 duizend warmtepompen in de woningbouw voor heel 2023 wordt gehandhaafd, waarvan 120 duizend in de bestaande bouw en 50 duizend in de nieuwbouw.

Nederland ligt op koers ligt voor het beleidsdoel van in totaal 1 miljoen warmtepompen in bestaande woningen, bovenop het aandeel in de nieuwbouw, in het jaar 2030.
De verhouding tussen all-electric en hybride systemen in de bestaande woningbouw is fifty-fifty. Binnen het all-electric segment is de groei van lucht-water warmtepompen nog altijd groter dan die van bodemenergie- en PVT-gekoppelde water-water systemen. Branchevereniging Bodemenergie en Holland Solar werken samen om deze warmtebronnen verder te analyseren.

De totale groei van het aantal verkochte warmtepompen in de woningbouw in het derde kwartaal van 2023 stabiliseerde door een combinatie van markteffecten, macro-economische en politieke factoren. Er is echter vertrouwen in een structureel blijvende vraag naar verduurzaming van woningen en utiliteitsgebouwen middels warmtepompen.

Lees het volledige bericht op de website van Vereniging Warmtepompen.