Water als aantrekkelijke, duurzame energiebron

mei 31, 2021

4.  → Water als aantrekkelijke, duurzame energiebron

Bij aquathermie wordt er thermische energie uit water gehaald. Dit kan oppervlaktewater (TEO), afvalwater (TEA) of drinkwater (TED) zijn. Aquathermie wordt meestal gecombineerd met warmteopslag (WKO) in de bodem. Hierdoor kan warmte in de zomer worden opgeslagen, om te worden gebruikt in de winter. Het warme water wordt dan door het systeem omhoog gepompt. Een warmtewisselaar haalt vervolgens de warmte uit het water en geeft deze af aan een warmtepomp, die het op de gewenste temperatuur brengt.

Ook koelen

Een groot voordeel van bodemenergiesystemen (al dan niet in combinatie met aquathermie), is dat er daarmee ook koeling geleverd kan worden. Met de steeds warmer wordende zomers wordt dit steeds belangrijker. Doordat er tijdens de koudelevering warmte in de bodem wordt opgeslagen en deze warmte later weer wordt hergebruikt, is het mogelijk om een zeer hoog rendement te behalen. Het systeem werkt dan als een herlaadbare warmte-koude batterij.

Duurzaam leven

Waarom aquathermie een aantrekkelijke duurzame energiebron is, wordt uitgebreid beschreven in de Duurzaam Leven bijlage die op 28 mei jl. bij dagblad Trouw verscheen. Op pagina 8 van de bijlage leest u over drie verschillende aquathermie-projecten. En op pagina 9 vindt u informatie over het Netwerk Aquathermie (NAT), waarbij zij o.a. ingaan op de toekomst en uitdagingen van aquathermie.

Green Deal Aquathermie

Zowel bodemenergie (WKO) als warmtepompen zijn onmisbaar om van aquathermie een succes te maken. Branchevereniging Bodemenergie en Vereniging Warmtepompen zijn daarom partner van de Green Deal Aquathermie.  In deze video vertelt Frank Agterberg, voorzitter van beide brancheverenigingen, waarom ze beide zijn aangesloten zijn bij de Green Deal Aquathermie en hoe ze bijdragen aan de klimaatdoelstellingen.