okt 23, 2023

3. Nieuws
  4.  → MTO opslag: Doorbraak in duurzaamheid en oplossing voor het overbelaste elektriciteitsnet

Het opslaan van duurzaam opgewekte energie is essentieel om de energietransitie te laten slagen. Een uiterst complete en duurzame techniek, die al meer dan 25 jaar bestaat, is bodemenergie. De meest bekende vorm van bodemenergie is het warmte- en koude opslagsysteem (WKO). Zomerwarmte en winterkoude wordt een seizoen lang opgeslagen, zodat de energie op het gewenste moment kan worden benut. Slim toch? Of kan het nog slimmer?

Ad van Bokhoven, Adviseur Bodemenergie en duurzame technieken KWA Bedrijfsadviseurs en tevens  lid van Branchevereniging Bodemenergie, schreef er een column over in Warmte365.

Momenteel wordt intensief onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het opslaan van hogere temperaturen in de bodem, zelfs tot 80 à 90°C.Volgens de huidige wetgeving is de maximale toegestane opslagtemperatuur in de bodem vastgesteld op 25°C. Deze temperatuur is voldoende voor gebouwen met een laag temperatuur afgiftesysteem, maar voor bestaande woonwijken met hogere warmtebehoeften is dit aan de lage kant. Midden Temperatuur Opslag (MTO) is volgens Ad “een doorbraak in duurzaamheid en moet zo spoedig mogelijk worden toegestaan en verder uitgerold.”

Lees de volledige column op Warmte365